Uitgelicht
Duitsland schudt schuldenschroom van zich af
Duitsland gaat de Rubicon over Duitsland breekt met decennia van begrotingsdiscipline en kondigt een historische stimulans aan. De CDU/CSU en SPD nemen afstand van de schuldenrem, die het begrotingstekort maximeert, en willen grootschalig gaan investeren in defensie en infrastructuur. De plannen markeren ook een breuk met Duitslands naoorlogse defensiestrategie. Sinds de oprichting van de Bondsrepubliek in 1949 vertrouwde het land op Amerikaanse bescherming. Noodgedwongen kiest het land nu samen met zijn Europese partners voor een meer zelfstandige defensiepositie. Als de plannen in ongewijzigde vorm worden aangenomen, kan dit een gamechanger zijn voor zowel de Duitse als de Europese economie. De financiële markten anticipeerden hier afgelopen week al op. Een koerswijziging onder druk van Donald Trump Daarmee heeft de Amerikaanse president Donald Trump zijn eerste ‘historische succes’ te pakken. De Duitse koerswijziging is namelijk een direct gevolg van een reeks ongekend harde confrontaties tussen de Amerikaanse regering en haar Europese bondgenoten. Het intrekken van de Amerikaanse steun voor Oekraïne, de daarmee gepaard gaande toenadering tot Rusland en het niet langer garanderen van Amerikaanse militaire steun voor haar NAVO-bondgenoten, waren voor Duitsland de druppel. De beoogde regering Merz zet in op grote uitgaven voor defensie en infrastructuur Het CDU/CSU en de SPD, de beoogde nieuwe coalitiepartners, hebben overeenstemming bereikt over de volgende beleidsmaatregelen: 1. Het permanent loslaten van de schuldenrem voor defensie-uitgaven; 2. Oprichting van een fonds van €500 miljard voor infrastructuur; 3. Verruiming leenmogelijkheden voor deelstaten. Loslaten schuldenrem voor defensie-uitgaven is een historische stap Om de extra defensie-uitgaven te financieren worden alle defensie-uitgaven boven 1% van het bruto binnenlands product (bbp) permanent uitgesloten van de schuldenrem. Dit betekent dat, in theorie, de defensie-uitgaven onbeperkt kunnen stijgen zonder tegen wettelijke schuldbeperkingen aan te lopen. De exacte omvang van de maatregel is onzeker, maar de potentiële uitgaven zijn enorm. Er circuleren schattingen van €400 miljard in vijf jaar, oplopend tot bijna €1.000 miljard als Duitsland naar defensie-uitgaven van 3,5% van het bbp gaat.
Scenario’s voor Duitse defensie-uitgaven (€ mld.)

Bron: Morgan Stanley, Achmea IM
De Duitse economie ligt er zwak bij

Bron: Bloomberg, Achmea IM
Er komt een fonds voor infrastructurele investeringen Er komt een speciaal fonds (SPV) van €500 miljard voor investeringen in de Duitse infrastructuur. Een dergelijk noodfonds valt niet onder de schuldenrem. Het fonds krijgt een looptijd van tien jaar en richt zich op digitale infrastructuur, onderwijs, transport, energie en klimaatmaatregelen. De Duitse deelstaten krijgen €100 miljard uit het fonds. De deelstaten krijgen meer begrotingsruimte De derde beleidsmaatregel behelst het geven van meer budgettaire ruimte aan de Duitse deelstaten. Die mogen hun tekorten opvoeren van 0% naar 0,35% van het bbp. Dit komt momenteel neer op in totaal ongeveer €15 miljard extra bestedingsruimte. CDU/CSU en SPD hebben haast met de goedkeuring Het is de bedoeling om deze maatregelen voor 24 maart door het parlement te loodsen. Voor de aanpassing van de schuldenrem is namelijk een tweederdemeerderheid in het parlement nodig. Dit vereist in het huidige parlement weliswaar de medewerking van de Groenen, maar die staan welwillend tegenover de plannen. In het nieuwe parlement is een tweederdemeerderheid zo goed als onhaalbaar doordat zowel Die Linke als de AfD tegen deze plannen zijn.
Een potentieel zeer grote stimulans voor de Duitse economie De omvang van de Duitse budgettaire stimulans is ongekend voor een land in vredestijd. Wanneer alles bij elkaar wordt opgeteld, loopt het totaal al snel op tot boven de €1.000 miljard verspreid over tien jaar. Ter vergelijking: de post-covid stimuleringspakketten hadden een omvang van ‘slechts’ €750 miljard voor Duitsland en de rest van de EU samen. De omvang van de stimuleringsmaatregelen is alleen te vergelijken met die van de Duitse hereniging. Na de hereniging werd over een periode van 30 jaar voor ongeveer €2.000 miljard in de voormalige DDR gepompt. De economische groei krijgt een impuls De maatregelen zullen positief uitpakken op de economische Duitse groei en daarmee ook de groei in de eurozone. De groei-impact blijft in 2025 waarschijnlijk beperkt, maar kan in 2026 oplopen tot +1% extra groei. Dit is een welkome ontwikkeling voor Duitsland dat al jaren kampt met een kwakkelende economie. Deze verwachtingen zijn echter omgeven met veel onzekerheid. Veel hangt immers af van waar, hoe en hoeveel geld uiteindelijk wordt besteed. Zo kwam in het verleden het grootste deel van de defensie-uitgaven in de Verenigde Staten terecht. Nu Duitsland en de EU streven naar meer defensie-autonomie, ligt het echter voor de hand dat een veel groter deel in Duitsland en Europa wordt besteed. Dat vereist echter wel omvangrijke investeringen in de Europese defensiecapaciteit. Impact op potentiële groei hangt vooral af van succes infrastructuurfonds Ook de impact op de Duitse potentiële groei is onzeker. Mits goed besteed, kunnen de stimulansen ook hier een positief effect hebben. Dat zal vooral afhangen van de infrastructurele investeringen. Investeringen in infrastructuur kunnen de productiviteit en daarmee de potentiële groei van een land verhogen. Duitsland kampt al jaren met achterblijvende investeringen in onder meer de (digitale) infrastructuur en het onderwijs. De potentie van het infrastructuurfonds is dus groot. Uitgaven voor defensie hebben eerder een consumptief karakter en dragen daardoor minder bij aan het langetermijngroeipotentieel. Echter, wanneer de defensie-uitgaven worden gebruikt voor het opbouwen van een Europees militair-industrieel complex, kan ook dit positief doorwerken op het groeipotentieel. Zo kan de productie van defensiemateriaal mogelijk de de-industrialisatie van Duitsland een halt toeroepen. De impact op de inflatie blijft waarschijnlijk beperkt Doordat de Duitse economie verzwakt is, blijft de impact van de budgettaire stimulansen op de inflatie waarschijnlijk beperkt. Zo verwacht UBS dat de inflatie in 2025 en 2026 mogelijk 0,2 tot 0,4 procentpunt hoger komt te liggen. Deze verwachtingen zijn echter omgeven met veel onzekerheid. Als de lonen stijgen doordat de hogere vraag naar arbeidskrachten voor infrastructuur en defensie zorgt voor krapte op de arbeidsmarkt, kan dit zorgen voor opwaartse druk op inflatie.
De Duitse schuldquote is laag (IMF staatsschuld als % van het bbp)

Bron: Bloomberg, Achmea IM
10-jaarsrente eurozone

Bron: Bloomberg, Achmea IM
Swapspread eurozone (10-jaarsswap minus 10-jaars Duitsland)

Bron: Bloomberg, Achmea IM
De Duitse kredietwaardigheid komt niet in gevaar Duitsland blijft het veilige anker van de eurozone. Met een lage schuldquote en een AAA-kredietwaardigheid is het land financieel robuust. Ondanks een mogelijke forse stijging van de overheidsschuld blijft deze status voorlopig intact. Duitsland kan zich namelijk een hogere schuldquote permitteren. De huidige schuldquote bedraagt ongeveer 65% van het bbp. In een scenario waarin Duitsland de komende tien jaar €1.000 miljard extra schuld uitgeeft, zal de schuldquote bij gelijkblijvende groei oplopen naar circa 80%. Bij een hogere economische groei zal de stijging van de schuldquote echter beperkt blijven. Internationaal gezien is een schuldquote van 80% nog steeds relatief laag. Bovendien schommelde de Duitse schuldquote ook na de kredietcrisis (GFC) rond dit niveau. Ook toen bleef de AAA-status van Duitsland onaangetast. Plannen zetten de financiële markten in beweging Op de financiële markten zorgden de Duitse plannen wel voor de nodige turbulentie. Er werd weliswaar verwacht dat Duitsland de begrotingsteugels wat zou laten vieren (zie ook de IH Week 8), de omvang van de nu aangekondigde maatregelen verraste echter vriend en vijand. Het zette de markten vrijwel direct in beweging.
De Duitse rente spuit omhoog Vooral op de obligatiemarkten zorgde de bekendmaking van de plannen voor een schokeffect. De Duitse 10-jaarsrente steeg met 43 basispunten. Dit was de sterkste stijging in zo’n korte tijd sinds de Duitse eenwording in 1990. De rentestijging werd veroorzaakt door de verwachting dat de Duitse staatsschuld en schulduitgifte fors gaan stijgen. Daarnaast zal de ECB de beleidsrente nu waarschijnlijk minder verlagen dan eerder werd verwacht. De Franse en Italiaanse rente stegen in tandem met de Duitse rente. Dit duidt erop dat ook beleggers niet verwachten dat de Duitse kredietwaardigheid wezenlijk verslechtert ten opzichte van de andere eurolanden. De stijging van de swaprentes bleef wel achter bij de stijging van de Duitse rente. De swapspread, de swaprente minus de Duitse rente, werd daardoor nog negatiever.
Koersstijgingen bij Europese defensiebedrijven De impact op de aandelenmarkten was vooral zichtbaar bij Europese defensie-aandelen. Deze zijn sinds de start van de oorlog in Oekraïne al zeer sterk gestegen. Het gedrag van Donald Trump en de bekendmaking van de omvangrijke Duitse en Europese defensieplannen stuwden de koersen afgelopen week echter verder omhoog. De MSCI Europe Defense & Aerospace index steeg met ongeveer 10%. Gegeven de gigantische koersstijgingen over de afgelopen drie jaar, zo steeg de koers van Duitslands grootste defensiebedrijf Rheinmetall met ongeveer 1.100%, valt deze stijging mee. Beleggers zetten hun geld al langere tijd in op een revival van de Europese defensie-industrie. Nu moet Europa daadwerkelijk gaan leveren. De euro profiteert Ook op valutamarkten was de impact van de Duitse plannen zichtbaar. De euro steeg met bijna 4,5% in waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar en koerst nu rond de 1,08. Oorzaken voor de sterkere euro zijn de verbeterde groeivooruitzichten voor de eurozone en de hogere kapitaalmarktrentes. De verwachting dat de ECB de beleidsrente nu minder snel zal verlagen, speelt ook een rol bij deze valutabeweging.
Duitsland gaat het niet alleen doen De EU zet ook vol in op het versterken van de Europese defensie. De Europese Commissie heeft ReArm Europe gelanceerd. Het doel hiervan is om de militaire uitgaven te verhogen en om gezamenlijke Europese defensie-investeringen te bevorderen. Hiervoor worden onder meer de begrotingsregels versoepeld en komen er voor €150 miljard aan EU-leningen voor defensie-investeringen. Ook wil de EU privaat kapitaal mobiliseren voor defensie-investeringen. De totale stimulans van dit pakket zou kunnen oplopen tot €800 miljard, ofwel 4,5% van het bbp van de eurozone. Conclusie: Duitsland gaat all-in Duitsland staat voor een ongekend grote budgettaire expansie met grote uitgaven voor defensie en infrastructuur. En ook de EU doet een duit in het zakje. De plannen geven vrijwel zeker een positieve impuls aan de Duitse en Europese economie. De uiteindelijke impact zal echter afhangen van de daadwerkelijke implementatie. Op dit vlak stelde Europa in het verleden vaak teleur. Europa heeft in het verleden vaker ambitieuze plannen gelanceerd die vastliepen in politieke verdeeldheid en bureaucratie. Er is echter een brede consensus over de noodzaak van het versterken van de defensie. En de onvoorspelbaarheid van Trump en de oorlog in Oekraïne zorgen voor een besef van urgentie. Dat geeft goede hoop dat de plannen ook daadwerkelijk worden omgezet in acties. Voor Duitsland komt dit alles op een goed moment. Het land kampt met stagnatie en een haperend groeimodel. Met deze ongekende investeringsagenda kan Duitsland zijn groeimodel moderniseren en opnieuw de economische motor van Europa worden.
Europese defensie-aandelen door het dak

Bron: Bloomberg, Achmea IM
Achmea Investment Management
Investment Strategy
Postadres Postbus 866, 3700 AW Zeist
Bezoekadres Handelsweg 2, 3707 NH Zeist