
Vertrouwen stabiliseert
Vertrouwen Duitse industrie uitgebodemd
Het sentiment in de Duitse industrie heeft het dieptepunt achter zich gelaten en de weg omhoog weer gevonden. Het vertrouwen in de toekomst blijft echter fragiel. Dit blijkt uit de IFO index, de belangrijkste graadmeter van het Duitse ondernemersvertrouwen. Deze vertrouwensindicator liep in november op van 94,7 naar 95. Dit is het hoogste niveau in vier maanden. Daarmee is de bodem gepasseerd. Maar het herstel is nog beperkt en het niveau blijft laag. Waarschijnlijk zet de krimp in de Duitse industriële productie dus nog enige tijd door. Dit beeld wordt ondersteund door de onderliggende sub-indices. Het herstel van de IFO-index komt vooral voor rekening van de verwachtingen. Het vertrouwen in de toekomst steeg van 91,6 naar 92,1. De index die het vertrouwen in de huidige situatie meet, bleef nagenoeg stabiel op 97,9. Deze cijfers duiden op een geringe groei van de Duitse economie in het vierde kwartaal. De uitbodeming in de IFO-index wordt onder meer toegeschreven aan de afgenomen spanningen rondom het handelsconflict en de kleinere kans op een no-deal brexit. De laatste tijd komen er echter meer positieve signalen uit de industrie en economie. Verschillende industriële indicatoren laten een voorzichtig herstel zien. Zo daalde het aantal werklozen in Duitsland in november met 16 duizend waardoor het werkloosheidspercentage daalde van 7,6% naar 7,5%.
IFO-index heeft weg omhoog gevonden

Bron: Bloomberg, Achmea IM
Hoog vertrouwen Amerikaanse consument

Bron: Bloomberg, Achmea IM
Amerikaanse consument gaat los op Black Friday
In de Verenigde Staten was het een rustige week. Dit kwam onder meer door het lange thanksgiving-weekend. De vrijdag na Thanksgiving staat bekend als Black Friday. Het is de traditionele aftrap voor het begin van de kerstinkopen. De periode tussen Thanksgiving en Kerstmis is de belangrijkste periode van het jaar voor de Amerikaanse detailhandel. Om klanten te lokken stunten winkeliers op Black Friday met grote kortingen. Het belang van Black Friday neemt de laatste jaren wel af. Dit komt onder meer door de opkomst van online–winkelen. Hierdoor verschoven veel aankopen al van vrijdag naar de maandag na Thanksgiving (Cyber Monday). Toch blijft Black Friday een belangrijke graadmeter voor de Amerikaanse detailhandel. De eerste berichten laten een verder verschuiving naar online-aankopen zien. Steeds meer inkopen gaan tegenwoordig via de smartphone. Er werd voor $7,4 miljard aan online aankopen gedaan. Dat is $1,2 miljard meer dan in 2018. De Amerikaanse consument gaat deze kerstperiode dan ook in met een hoog vertrouwen. De index die het consumentenvertrouwen meet daalde in november weliswaar van 126,1 naar 125,5 maar het vertrouwen staat daarmee nog steeds op een hoog niveau. De Amerikaanse consument trekt dan ook gretig de portemonnee.
Chinees ondernemersvertrouwen herstelt
Financial Het Chinese ondernemersvertrouwen over november verraste positief. Zowel in de industriële sector (PMI mfg.) als in de dienstensector (PMI non-mfg.) steeg het vertrouwen van de inkoopmanagers. De graadmeter voor de industrie liep op van 49,3 naar 50,2. Dit is voor het eerste sinds april dat deze vertrouwensindex boven de 50 staat. Een PMI boven de 50 duidt op groei terwijl een niveau onder de 50 duidt op krimp. Het herstel in de PMI voor de industrie wijst er dus op dat de Chinese industrie uit het dal begint te klimmen. Het herstel wordt toegeschreven aan de positieve ontwikkelingen in de wereldeconomie. Ook de positieve berichten over een mogelijk handelsakkoord tussen China en de Verenigde Staten geven de Chinese ondernemers meer vertrouwen. Daarnaast beginnen de stimuleringsmaatregelen die de afgelopen tijd door de Chinese autoriteiten zijn doorgevoerd hun vruchten af te werpen. De PMI voor de dienstensector steeg van 52,8 naar 54,4. Dat is het hoogste niveau sinds maart. Dit laat zien dat de groei in de dienstensector versnelt. Al met al zijn de recente PMI’s een hoopgevend signaal dat de afkoeling van de Chinese economie tot staan is gebracht.
Herstel vertrouwen Chinese inkoopmanagers
